Ajuta-ti afacerea! Promoveaza-te GRATUIT - MORE Connected
Daca mediul online iti ajuta afacerea in aceste momente dificile, iti oferim acces GRATUIT la toate uneltele de promovare disponibile in portalul nostru pentru o perioada de 6 luni, fara obligatii. >>Afla mai multe!

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.site4all.ro/

Modificari referitoare la somajul tehnic SRL

Modificari referitoare la somajul tehnic SRL

In Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020 a fost publicata OUG 32/2020 care aduce modificari si completari la OUG nr. 30/2020 referitoare la masurile de protectie sociala (somajul tehnic) pentru persoanele angajate (indiferent daca angajatorul este societate, ONG sau PFA, II etc.), dar si pentru profesionisti, persoane care desfasoara activitati sportive si persoane care realizeaza exclusiv venituri din drepturi de autor.

Ce angajatori beneficiaza de indemnizatie de somaj tehnic decontat de stat?

Vor beneficia de somaj tehnic salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului. Prin urmare, a fost eliminata conditia referitoare la scaderea incasarilor cu minim 25% si faptul ca nu are capacitate financiara pentru cei care si-au redus activitatea si obligatia de a prezenta certificatul de situatii de urgenta pentru cei afectati direct de decretul presedintelui privind instituirea starii de urgenta si de ordonantele militare. De asemenea, pentru cei care si-au redus activitatea ca urmare a situatiei de urgenta a fost eliminata prevederea referitoare la acordarea indemnizatiei de somaj doar pentru 75% din contractele de munca active.

Pe perioada starii de urgenta instituite pe teritoriul Romaniei prin Decretul nr. 195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului de munca din initiativa angajatorului (art. 52, alin. (1), lit. c) din Codul muncii - somaj tehnic), angajatii pot beneficia de o indemnizatie egala cu 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut, adica suma de 4.072 lei (75% x 5.429 lei).

In cazul in care salariul de baza este mai mare decat salarial mediu brut pentru anul 2020, adica suma de 5.429 lei, atunci diferenta poate fi suplimentata de catre angajator din surse proprii, dar pana la maxim 75% din salariul de baza. Daca un salariat are 8.000 lei salariu, atunci 75% din salariu este 6.000 lei, asa ca un angajator poate suplimenta indemnizatia, in acest caz, de la 4.072 lei (maxim suportat de stat) la 6.000 lei, cu suma de 1.928 lei.

In cazul in care salariul de baza depaseste suma de 5.429 lei este neclar modul cum se va impozita salariul:

  • pentru suma de pana la 4.072 lei impozitul si contributiile se vor retine in luna in care se incaseaza indemnizatia, iar impozitul se va determina la fel ca la veniturile de natura salariala obtinute in afara functiei de baza si anume la o baza de calcul egala cu diferenta intre 75% din salariul de baza si contributiile sociale obligatorii;
  • pentru sumele suportate de angajator peste cei 4.072 lei se pune intrebarea daca impozitul se determina conform locului unde se afla functia de baza (venit brut - contributii sociale - deducere persoana - cotizatie sindicala - contributii la fondurile de pensii facultative/ prime de asigurare de sanatate /abonamente servicii medicale suportate de angajat) si luna in care se va retine impozitul si contributiile.

Ce documente sunt necesare si unde se depun?

Angajatorii depun prin posta electronica la agentiile pentru ocupare fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, urmatoare documente:

  • cerere semnata si datata de reprezentantul legal;
  • declaratia pe propria raspundere;
  • lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie.

Modelul acestor documente va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si publicat ulterior in MO. Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele depuse.

In ce termen se depun documentele si cand se face plata?

Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Plata indemnizatiei de somaj se efectueaza catre salariati in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea sumelor in conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.

Ce se intampla daca un angajat are mai multe contracte de munca?

In situatia in care un angajat are mai multe contracte de munca si toate suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, atunci va beneficia de somaj tehnic doar pentru un singur contract si anume la locul de munca la care beneficiaza de drepturi salariale mai avantajoase pentru el (salariul cel mai mare).

In cazul in care are cel putin un contract de munca cu norma intreaga activ pe perioada starii de urgenta, atunci nu poate beneficia de indemnizatie de somaj decontata de catre stat.

Prin excludere, daca un salariat are mai multe contracte de munca suspendate si active, iar contractele de munca active sunt cu norma partiala, rezulta ca ar putea beneficia pentru un singur contract suspendat si anume cel cu valoarea cea mai mare.

Avand in vedere aceste limitari, rezulta ca Agentiile pentru ocupare fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti ar trebui sa fie cele care vor verifica daca un salariat solicita ajutorul de somaj de la mai multi angajatori sau are cel putin un contract de munca cu norma intreaga activ.

In loc de concluzie

Ce achita societatea in caz de somaj tehnic? 

Va achita salariatului minim 75% din salariul de baza, dar poata sa ii plateasca si salariul brut prevazut prin contract, dar va suporta integral suma ce depaseste 75% din salariul de baza sau cei 4.072 lei (plafonul maxim). In caz de somaj se datoreaza pentru indemnizatie: impozit pe venit (10%), CAS (25%), CASS (10%) si fara CAM (2,25%).

Ce deconteaza statul?

Statul va suporta indemnizatia acordata pentru salariatii aflati in somaj tehnic doar pentru 75% din salariul de baza prevazut in contract si suma nu poate depasi valoarea de 4.072 lei. Rambursarea sumelor se face doar pentru angajatorii care reduc sau intrerup temporar activitatea ca urmare a starii de urgenta decretate pe teritoriul Romaniei. Nu mai este necesar certificatul pentru situatii de urgenta si nici scaderea incasarilor cu 25% si demonstrarea lipsei capacitatii financiare privind plata tuturor salariatilor.

Ce primeste salariatul?

In cazul in care societatea hotaraste sa acorde 75% din salariul de baza (somaj tehnic), atunci la aceasta sume se va retine impozitul pe venit si contributiile sociale (CAS si CASS), deci salariul net al salariatilor se va diminua cu aproximativ 25%. La calculul impozitului pe venit nu se tine cont de deducere personala, cotizatia sindicala si alte elemente de deducere.

De unde se recupereaza sumele platite de angajator?

Sumele de recupereaza de la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti in baza urmatoarele documente:

  • cerere semnata si datata de reprezentantul legal;
  • declaratie pe propria raspundere;
  • lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie.

Cand se recupereaza sumele?

Depunerea documentelor necesare pentru decontarea indemnizatiilor de somaj aferente lunii martie se va face in luna aprilie. Decontarea de catre Agentiile de Ocupare a fortei de munca se face in cel mult 15 de zile de la depunerea documentelor.

Va urez multa sanatate!

3
Modificari referitoare la somajul tehnic PFA
Achizitie intracomunitara autoturism second-hand. ...

Postari Asemanatoare

 

Comentarii

Doar utilizatorii inregistrati pot adauga comentarii la articolele din site! Inregistreaza-te sau daca ai deja un cont Autentifica-te
In acest moment articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care scrie unul!