O formulă simplă si rapidă de cum se întocmește bugetul de venituri și cheltuieli al unei afaceri în doar cinci pași

O formulă simplă si rapidă de cum se întocmește bugetul de venituri și cheltuieli al unei afaceri în doar cinci pași

Contextul economic din ultima perioadă, marcați de criza economică și reducerea bugetelor de investiții ale companiilor mai mari sau mai mici, a determinat o accentuare a rigorii financiare a companiilor, instrumentele financiare de analiză și prognoză fiind utilizate tot mai frecvent.

Bugetul de venituri si cheltuieli nu este cea mai atractivă parte din activitatea unui antreprenor, dar este vitală pentru orice afacere sanătoasă, oferă claritate pentru a lua decizii măsurabile.

Iată de ce am ales o formulă simplă si rapidă de cum se întocmește bugetul de venituri și cheltuieli al unei afaceri în doar cinci pași.

1. Cunoașterea afacerii

Cunoașterea în amănunt a afacerii este, cu siguranță, cel mai important pas al întocmirii unui buget de venituri și cheltuieli. Acest instrument financiar poate fi influențat de o multitudine de factori, precum:

  • conjunctura generală a mediului de afaceri;
  • oportunitățile și amenințările provenite din mediul extern al societății;
  • punctele slabe și punctele tari ale organizației;
  • obiectivele pe termen mediu și pe termen lung ale societății;
  • nivelul investițiilor pe care societatea urmărește să le facă în perioada următoare.

Investițiile urmărite de către societate în vederea atingerii obiectivelor pe termen mediu și lung pot genera modificări structurale ample la nivelul organizației (modificarea capacității de producție; dezvoltarea unor activități economice noi; deschiderea unor noi puncte de lucru; crearea de noi locuri de muncă; achiziția de utilaje și echipamente).

De aceea, în colectivul de elaborare al bugetului de venituri și cheltuieli trebuie să fie incluse persoane care cunosc specificul activității și planurile de dezvoltare ale societății. Pentru cunoașterea în amănunt a activității desfășurate de către o societate, este recomandabilă efectuarea unui business plan, prin intermermediul căreia se pot analiza aspectele juridice, comerciale, operaționale sau de personal.

2. Estimarea veniturilor

Următorul pas, după înțelegerea activității societății, va fi estimarea veniturilor pe care societatea le va obține în viitor și care vor trebui analizate în funcție de obiectivele propuse (veniturile din activitatea de exploatare; venituri din activitatea financiară; venituri din activitatea extraordinară).

3. Estimarea cheltuielilor

Fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli se va face prin estimarea costului resurselor necesare pentru desfășurarea activității societății sau a realizării investițiilor planificate.

Estimarea acestor cheltuieli trebuie să fie făcută cu un grad mare de precizie, pentru a evita corecțiile financiare importante.

4. Realizarea unei matrici

După ce au fost estimate veniturile și cheltuielile pe care societatea le va obține în viitor, se va realiza o matrice prin care aceste informații financiare să fie ușor de centralizat, urmărit și interpretat.

Astfel, bugetul de venituri și cheltuieli se întocmește prin completarea pe linii a categoriilor de venituri și cheltuieli prognozate, iar pe coloane a perioadelor de timp analizate. Ulterior, se vor completa valorile estimate, urmând ca aceastea să fie în permanență comparate cu cele efectiv realizate de către companie.

5. Urmărirea gradului de îndeplinire a veniturilor și cheltuielilor estimate

Obținerea unui venit superior celui estimat va genera un surplus financiar, iar nerealizarea veniturilor planificate va genera un deficit de finanțare a resurselor necesare. În aceeași măsură, se vor compara cheltuielile estimate cu cele efectiv realizate.

Înainte de a porni la drum, este esențial să ai în vedere că pentru a crea un buget realist este important să ai informații cât mai clare și cât mai detaliate, pentru ca rolul bugetului este acela de a te ajuta să înțelegi de cat de mulți bani dispui, ce cheltuieli ai si de ce venituri suplimentare ai nevoie pentru a-ți atinge obiectivele afacerii.

Daca esti interesat sa aprofundezi informatia, in cadrul programului "Rezist sa fiu antreprenor?!" am dezvoltat atelierul online Buget de Venituri si Cheltuieli.

2
Lucrul de acasă - Cutia Pandorei pentru angajatori...
Cum să pui prețul corect pe produsele tale

Postari Asemanatoare

 

Comentarii

Doar utilizatorii inregistrati pot adauga comentarii la articolele din site! Inregistreaza-te sau daca ai deja un cont Autentifica-te
In acest moment articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care scrie unul!

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.site4all.ro/