Nu trebuie să îți placă Social Media ca să îi recunoști utilitatea. Dacă la început se postau filmulețe amuzante, melodii și poze cu pisici (nu că situația s-ar fi schimbat), acum rețelele sociale sunt canale indispensabile oricărei firme care vrea să se promoveze online. Rețeaua Facebook (incluzând aici și Instagram și WhatsApp), este acum un competitor serios pentru Google, generând venituri de peste 20 miliarde de dolari în ultimul an din publicitate. Iar creșterea nu pare să se oprească prea curând.
Dar ar fi greșit să credem că Social Media = Facebook și Instagram. Tabloul este mult mai diversificat. Ca să te faci cunoscut pe piață, să îți construiești un brand puternic și să vinzi profitabil, e nevoie să cunoști principalele rețele sociale, să le folosești cu înțelepciune și să ai o strategie adecvată valorilor brandului pe care îl promovezi. Este vorba de ceea ce marketerii denumesc SMM - Social Media Marketing.
Sună complicat? Nu trebuie să fie. Ți-am pregătit acest ghid de Strategie de Social Media în care îți explic clar și la obiect ce ai de făcut. Ești gata? Hai să purcedem!
Avem: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikToK, Snapchat, Twitter, Youtube, TPU. De asemenea trebuie să ții cont de bloguri și forumuri, printre care Softpedia. În funcție de modul de utilizare distingem între:
Iată cum arătau cifrele pentru principalele rețele sociale în 2018:
Ca frecvență de utilizare avem următoarele date:
Rețelele sociale au urmat și amplificat evoluția naturală a comportamentului utilizatorilor. Internauții nu mai vor să fie simpli observatori pasivi ai mărcilor. Ei vor să poată interacționa în timp real cu brandurile preferate și să poată influența, prin likeuri, comentarii, postări etc. acțiunile acestora. De aceea este foarte important ca afacerea ta să se poată integra în mod natural în cotidianul publicului țintă.
Pe de altă parte, interacțiunea ta directă cu publicul țintă te ajută să-l observi, să-l înțelegi mai bine și să primești feedback rapid asupra acțiunilor tale de marketing. Prezența ta Social media trebuie deci să fie multi-canal (nu e suficient să faci un cont doar pe Facebook, clienții tăi potențiali nu stau doar acolo, ci și pe Instagram, Twitter etc.), să te plaseze în topul opțiunilor clientului (să devii un brand de "Top of Mind" - dacă activezi în domeniul electrocasnicelor, atunci când un user se gândește să cumpere un laptop să se gândească imediat la brandul tău) și să creeze încredere în marcă (prin postări, răspunsuri la comentarii etc.).
Încă ceva, și nu e deloc de neglijat: creându-ți o comunitate numeroasă și fidelă, tu practic îți creezi un reach organic gratuit, o audiență care vede postările tale și interacționează cu ele fără ca tu să plătești pentru asta. Atunci când, de exemplu, lansezi un produs nou, asta te poate ajuta să îl faci cunoscut mai repede și cu costuri mai mici. Iar userii tăi, dacă sunt mulțumiți de produsele și/ sau serviciile tale, te vor promova gratuit prietenilor și familiei. Acesta este un avantaj foarte important care pe termen lung îți poate economisi sume importante din bugetul de promovare. Bani pe care să-i investești ca să-ți crești și mai rapid afacerea sau să-i folosești pentru o mașină nouă. Tu decizi :)
Dacă tu crezi că Social Media înseamnă doar să-ți creezi un cont și să mai postezi din când în când, când îți mai aduci aminte, un link spre un produs din magazinul tău, poate-poate mai faci o vânzare, mai bine nu o faci deloc. Activitatea ta pe rețelele sociale trebuie să vizeze îndeplinirea unuia sau a mai multor obiective. Există 8 scopuri principale pentru care să fii prezent pe rețelele sociale:
Pentru a-ți atinge obiectivele de Social Media Marketing propuse va trebui să creezi o linie editorială adecvată pentru fiecare rețea socială pe care ești prezent și să o respecți. Îți explic tot.
Prima etapă este să definești pe ce rețele sociale vrei să fii prezent. Așa cum am mai spus, nu e suficient să postezi doar pe Facebook, că are cea mai mare audiență din România, e necesar să fii prezent pe toate rețelele relevante pentru tine. Rețea relevantă = rețea folosită de clienții tăi potențiali. Dacă clienții potențiali sunt acolo, du-te și tu. Însă de cele mai multe ori e dificil și cronofag să fii prezent pe toate rețelele. Iată câteva sfaturi izvorâte din experința mea de specialist marketing digital:
Bun, ai ales rețelele, acum începem să construim linia editorială. Politica ta editorială va fi în perfectă adecvare cu comunicarea de marcă pe care o faci (PR, promovare online, articole în mass-media) și adaptată specificului fiecărei rețele de social media. Nu poți să postezi pe LinkedIn același conținut ca pe TikTok. Astfel că, pentru fiecare platformă, vei defini:
Pentru fiecare săptămână notează ce fel de conținut vrei să postezi, în ce zi, și cu ce obiectiv. Iată un exemplu simplu de calendar editorial folosit de mine pe când eram community manager la o companie din domeniul travel:
Nu posta doar același tip de conținut tot timpul, va deveni rapid monoton. Nu posta doar imagini, sau doar video, și nu posta doar conținut din sursă proprie. Sigur, tu vrei să-ți promovezi marca și produsele, dar uneori e bine să mai postezi și noutăți din industrie, articole publicate de alte siteuri sau chiar de concurenți!
Organizarea este deci foarte importantă. Nu te lăsa la voia întâmplării, dar fă din când în când loc și inspirației. De exemplu, o zi pe săptămână poți s-o lași liberă în planificare și să postezi ceva spontan. Vei avea surprize plăcute!
Te poți baza, desigur, pe conținut deja creat: paginile siteului tău, articole din blog, imagini și video de produs etc. dar va fi nevoie să creezi și conținut special pentru rețelele sociale. Gândește-te dacă te poți folosi de UGC - User Generated Content. Dacă ai un produs lansat de curând pe piață, cere primilor utilizatori să facă un review. Astfel ai conținut rapid, autentic și creezi o legătură și mai strânsă cu comunitatea ta (de obicei primii cumpărători ai unui produs nou sunt cei mai pasionați)
Un sfat: dacă pui conținut video, asigură-te pe cât posibil că e găzduit pe platforma unde îl postezi. De exemplu, pentru Facebook, încarcă-l direct în Facebook, nu posta linkul din Youtube. Astfel vei avea un reach organic mai bun.
Fanii care dau like paginii tale sau se înscriu în comunitatea ta vor să fie ascultați, înțeleși și apreciați. Acordă-ți timp să hrănești și să crești gradul lor de mulțumire. Dacă ești la început și nu ai neapărat suficiente resurse pentru a anima zilnic comunitatea prin postări noi, asigură-te măcar că faci câteva lucruri de bază:
Sigur, e bine să fii prezent, să postezi, dar cum știi dacă o faci bine? Îți definești niște KPI (Key Performance Indicators) sau Indicatori Cheie de Performanță prin care măsori dacă eforturile tale dau roade.
Există mulți posibili indicatori și fiecare platformă are anumiți indicatori de performanță specifici. Nu e nevoie să îi folosești pe toți, sfatul meu este să te concentrezi pe câțiva care sintetizează performanța generală a contului tău. În general acești indicatori sunt prezenți pe toate rețelele, deci te vor ajuta să compari rezultatele diferitelor platforme pe care ești prezent.
Suntem în 2020, viziunea‚ "să am cât mai multe likeuri" e perimată. În 2020 și în anii ce vor veni contează mult mai mult calitatea fanilor decât numărul lor. E de preferat o comunitate mai mică, dar activă și fidelă, decât o comunitate mai mare dar care te ignoră.
Iată deci cum să definești o strategie de Social Media și cum să faci din acest canal o sursă de vânzări și de fani loiali. Spune-mi printr-un comentariu care e strategia ta de Social Media în acest moment și cât de bine funcționează pentru tine.
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.site4all.ro/
Pentru a va oferi cea mai buna experienta online acest site utilizeaza cookie-uri.
Prin utilizarea site-ului nostru, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor noastre.
Despre Cookie Sunt de acord