Apa: hidratarea corectă a organismului

Apa: hidratarea corectă a organismului

Importanța apei

Apa reprezintă constituentul de bază al tuturor ființelor vii. Este bine cunoscut că 2/3 din organismul nostru este reprezentat de apă, aceasta însă nu este distribuită în aceeași măsură în toate compartimentele organismului. Important în această distribuire este țesutul adipos. Relaţia dintre apă şi ţesut adipos este invers proporţională, adică cu cât ai mai mult ţesut adipos cu atât va fi mai puţină apă în organism.

Deci, cu toate că aproximativ 70% din masa totală a corpului nostru este alcătuită din apă, avem tendința să subestimăm puterea acestui component precum și importanța acestuia. Apa nu este necesară doar pentru hidratarea fiecăreia dintre celulele noastre,ci este mediul intern în care se vor dizolva toate substanțele solubile din organism. Pe baza acestei proprietăți, apa transportă substanțele nutritive în tot organismul. Reprezintă un produs indispensabil vieții cu rol esențial în desfășurarea fiziologică a proceselor metabolice din organism, fără de care nu am putea respira, nu am produce energie, nu am digera hrana, nu am putea gândi, nu am putea face activități fizice și multe altele.

Apa reprezintă o sursă fundamentală de hidrogen și oxigen și, prin urmare, este de neprețuit la nivel celular.

Hidratarea este o parte esențială a nutriției. Apa este produsă de metabolism într-o cantitate de 350 ml/mol, o cantitate care nu este suficientă pentru a satisface nevoile noastre de zi cu zi, prin urmare, este necesară acoperirea suplimentară cu apă din mediul extern.

Apa reprezintă constituentul de bază al tuturor ființelor vii. Este bine cunoscut că 2/3 din organismul nostru este reprezentat de apă, aceasta însă nu este distribuită în aceeași măsură în toate compartimentele organismului. Important în această distribuire este țesutul adipos. Relaţia dintre apă şi ţesut adipos este invers proporţională, adică cu cât ai mai mult ţesut adipos cu atât va fi mai puţină apă în organism.

Deci, cu toate că aproximativ 70% din masa totală a corpului nostru este alcătuită din apă, avem tendința să subestimăm puterea acestui component precum și importanța acestuia. Apa nu este necesară doar pentru hidratarea fiecăreia dintre celulele noastre, ci este mediul intern în care se vor dizolva toate substanțele solubile din organism. Pe baza acestei proprietăți, apa transportă substanțele nutritive în tot organismul. Reprezintă un produs indispensabil vieții cu rol esențial în desfășurarea fiziologică a proceselor metabolice din organism, fără de care nu am putea respira, nu am produce energie, nu am digera hrana, nu am putea gândi, nu am putea face activități fizice și multe altele.

Apa reprezintă o sursă fundamentală de hidrogen și oxigen și, prin urmare, este de neprețuit la nivel celular.

Echilibrul apei în organism

Volumul de apă din organismul sănătos se păstrează constant, fără variaţii mai mari de 1% din greutatea corpului. Acest fapt este consecinţa unor procese ce se desfăşoară permanent în organism pentru a păstra un echilibru între cantitatea de apă ingerată şi cea eliminată, cantitate care diferă de la o zi la alta.

În acest proces intervine sistemul reglator din hipotalamus, rinichii şi unii hormoni (principalul hormon ce intervine în menţinerea echilibrului hidric este vasopresina sau hormon antidiuretic secretat de către hipofiza posterioară, ADH). Cantitatea de apă din organism este constantă, dar nu se păstrează o cantitate exactă, volumul de apă oscilând între anumite limite. Dacă aceste limite sunt depăşite apar pierderi de apă sau acumulări în exces, ambele cu consecinţe negative asupra organismului. Deshidratarea (atunci când echilibrul nu este fiziologic) determină o scădere a volumului plasmatic, a activității cardiace, a transpirației și a circulației sanguine.

Pierderile de apă se produc mai ales prin urină, piele sau plămâni. Ca şi ingestia de apă, pierderile variază în funcţie de factorii externi (climă caldă, efort intens) sau factorii interni (afecţiuni renale, dezechilibre hormonale).

O teorie comună spune că atunci când corpul are nevoie de hidratare, ne face să înțelegem cumva, în principal prin sete, dar ceea ce mulți nu știu este că organismul este presat să își îndeplinească toate funcțiile fiziologice prin intermediul a ceea ce are disponibil, chiar și în cantități mici. Acest lucru este valabil și în cazul hidratării.

Corpul nostru ar putea intra într-un proces de deshidratare înainte de a-și manifesta senzația de sete și, deși ajunge într-un astfel de dezechilibru, încearcă în cel mai bun mod posibil să-și îndeplinească funcțiile biochimice chiar dacă se află într-o stare de stres.

Necesarul zilnic de apă pentru o hidratare corecta

Omul poate supraviețui fără hrană timp de câteva săptămâni, dar fără apă nu mai mult de câteva zile. În condiții normale (de odihnă), la temperatura ambiantă (18-20 grade), pierderile de a∆pă sunt mai mici de 1 ml/min. Prin activitate fizică și creșterea temperaturii externe, aceste pierderi corporale cresc până la 15-25 ml/min, în principal datorită transpirației.

Cine este afectat de lipsa apei?

- Copilul, deoarece deține o cantitate mai mare de apă în organism și este caracterizat printr-o activitate celulară mai rapidă, astfel menținerea echilibrului de apă este mai dificilă.

- Bătrânii, din moment ce senzația de sete scade cu timpul trecerii anilor și crește îmbătrânirea celulară.

- Sportivii, datorită transpirației excesive în timpul activității fizice. Se estimează că un atlet care face exerciții fizice are nevoie de 1 ml de apă pentru fiecare calorie de energie consumată.

Nu trebuie să lipsească legumele din alimentația noastră!

Pentru a ne menține corpul hidratat, trebuie să ne și hrănim în mod corect. Cum? Consumarea unei cantități mari de legume ajută la asimilarea cantității corecte de apă, săruri metalice (esențiale pentru a evita deshidratarea). Legumele sunt bogate în fibre dietetice insolubile, conțin nenumărate elemente care sunt importante pentru metabolismul nostru.

Băuturile răcoritoare dezhidratează!

Nu este recomandat să înlocuim apa (naturală sau carbogazoasă) cu băuturi răcoritoare sau sucuri dulci în exces deoarece singurul proces care se produce este cel de dezhidratare a organismului.

În concluzie, nu trebuie să așteptăm să simțim senzația de sete pentru a bea apă și a hidrata organismul ci din contra, este necesar să consumăm o cantitate stabilă pe tot parcursul zilei.

3
Semne care arată deficiența de proteine
De ce ne măsurăm pulsul?

Postari Asemanatoare

 

Comentarii

Doar utilizatorii inregistrati pot adauga comentarii la articolele din site! Inregistreaza-te sau daca ai deja un cont Autentifica-te
In acest moment articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care scrie unul!