To D or not to D? Cât de importantă este Vitamina D?

Cât de importantă este Vitamina D?

Vitamina D sau altfel spus "vitamina soarelui" este probabil unul dintre cei mai importanți factori imunoregulatori ai organismului. Este recunoscut științific că nivelurile scăzute ale vitaminei D sunt asociate cu apariția multor probleme cronice de sănătate. Acestea pot fi diabetul zaharat, boli cardiovasculare, boli autoimune, boli respiratorii etc.

O persoană care nu își expune corpul la soare, suferă de alergii la produse lactate sau urmează un regim vegetarian strict, prezintă riscuri crescute de a dezvolta deficit de vitamina D.

Valori ideale ale nivelului vitaminei D cuprinse între 50-80 ng/ml sunt corelate cu scăderea incidenței pentru boală, scăderea apariției cancerului mamar, colonului și prostatei, hipertensiunii arteriale și a diabetului, activarea producției a peste 200 de antibiotice endogene și replicarea a peste 3000 de gene, consolidarea sistemului imunitar, întărirea oaselor și protejarea dinților, oferind o absorbție superioară a calciului.

Pe baza studiilor, reprezintă una din cele mai dezbătute teme în comunitatea științifică medicală din ultimii 10 ani. Este dificil să definim factorii care influențează absorbția vitaminei D, în principal de la soare. Procedura începe atunci când pielea noastră absoarbe razele ultraviolete tipul B (UVB), parte a spectrului de lumină. Ficatul și rinichii participă, de asemenea, la producerea unei forme de vitamină D care poate fi utilizată.

Nivelul individual al vitaminei D este influențat de o serie de factori:

  • Expunerea limitată la soare, locul unde trăim. Cu cât ne îndepărtăm de Ecuador, cu atât razele UVB ajung mai puțin la suprafața pământului în timpul iernii. În același timp, zilele scurte și îmbrăcămintea care acoperă membrele superioare și inferioare, limitează expunerea la UVB.
  • Calitatea aerului pe care il respirăm. Particulele de carbon eliberate din arderea combustibililor fosili, industria lemnoasă precum și dispersia altor materiale, inhibă radiațiile ultraviolete și reduc astfel absorbția vitaminei D.
  • Utilizarea produselor de protecție solară. Cremele de protecție solară previn arsurile solare sau condițiile cauzate de expunerea la soare (de exemplu melanomul) dar în același timp blochează absorbția vitaminei D.
  • Tenul închis la culoare. Melanina, pigment al pileii este substanța care dă culoare mai închisă pielii. Concurează însă cu razele UVB și prin urmare reduce capacitatea acesteia de a produce vitamina D ca răspuns la lumina soarelui. Conform studiilor, adulții care au pielea mai inchisă la culoare suferă de deficit de vitamina D.
  • Greutatea corporală. Mai multe studii au corelat obezitatea cu absorbția scăzută a vitaminei D. Este extrasă din sânge de celulele adipoase, care influențează eliberarea acesteia în circuitul sangvin. Deoarece dietele bazate pe alimente prelucrate și standardizate afectează bio-disponibilitatea vitaminei D solubile în lipide, aceasta nu pătrunde în membranele celulare. Oamenii cu indice de masă corporală de 30 sau mai mare, deseori au niveluri scazute de vitamina D in sânge.
  • Vârsta. Comparativ cu persoanele mai tinere, vârstnicii asimilează cantități mult mai mici de vitamină D și deci au niveluri mai scăzute în organism.
  • Tractul digestiv nu poate absorbi in mod adecvat vitamina D. Unele probleme medicale, inclusiv boala Crohn, fibroza chistică, boala celiacă și altele pot afecta capacitatea intestinului de a absorbi vitamina D din alimentele pe care o persoană le consumă.
  • Absorbția vitaminei D se realizează mai ușor atunci când există și alte componente care îi favorizează acțiunea, cum ar fi magneziul, zincul, vitamina K2 și borul. Acestea sunt, în esență, co-factorii vitaminei D.

Diagnosticarea deficitului de vitamina D

Modul cel mai exact prin care poate fi determinat cât de multă vitamina D se află în organismul unei persoane este analiza 25-hidroxi vitamina D. În rinichi, 25-hidroxi vitamina D se transformă într-o formă activă a vitaminei.
Forma activă a vitaminei D poate fi masurată in sânge. De asemenea, această formă a vitaminei D ajută la controlul nivelului de calciu și fosfat din organism. încadreaza între 50.0-80.0 ngml. Un nivel mai mic indică un deficit de vitamina D și trebuie intervenit medical.

Trebuie să ținem cont de faptul că, pentru a avea efecte benefice în organismul nostru, vitamina D trebuie să aibă valori pe tot parcursul anului peste 48ng / ml.

Tratamentul pentru deficitul de vitamina D implică mărirea cantității de vitamina D printr-un program nutrițional personalizat, completare cu suplimente nutriționale și o expunere adecvată la soare.

Bibliografie:

  1. Impact of Vitamin D Supplementation on Cardiometabolic Risk Factors – Tufts University, December 2013
  2. Supplementation of Vitamin D3 in Patients With Inflammatory Bowel Diseases and Hypovitaminosis D – University of California, San Francisco, July 2014
  3. Holick MF. Vitamin D deficiency. N Engl J Med. 2007; 357:266-81.
  4. Bischoff-Ferrari HA, Dawson-Hughes B, Staehelin HB, et al. Fall prevention with supplemental and active forms of vitamin D: a meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ. 2009; 339:b3692.
2
O altfel de terapie pentru TIROIDITA HASHIMOTO
10 sfaturi pentru longevitate

Postari Asemanatoare

 

Comentarii

Doar utilizatorii inregistrati pot adauga comentarii la articolele din site! Inregistreaza-te sau daca ai deja un cont Autentifica-te
In acest moment articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care scrie unul!

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.site4all.ro/